מהם האימונים המבוקשים ביותר בשנת 2021

ארגון ACSM – הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט בודק, סוקר וחוקר בכל שנה את הטרנדים הבולטים בתחום הפעילות הגופנית. נדמה כי השנה חל מהפך בעקבות מגפת הקורונה.

עשרת הטרנדים החמים בתחום הפעילות הגופנית לשנת 2021 הם:

 

ספק רב אם אימוני האון-ליין היו תופסים את המקום הראשון אילולא מגפת הקורונה אשר אילצה רבים מאתנו לשבת בבית בזמן הסגר ולמצוא פתרונות יצירתיים לביצוע אימון גופני. תוכנת הזום ענתה על הצורך הן למדריכים אשר רצו להמשיך לעבוד, והן למתאמנים שרצו בכל זאת להתאמן. בין הסגרים ראינו ירידה במספר השיעורים בזום, וכיום אנו עדים לקהל מתאמנים שאינו רוצה ואינו בוחר באימוני זום. לדעתי, נראה ירידה בדירוג אימוני האון-ליין בשנה הקרובה, וזאת בהנחה שנחזור לשגרה שתאפשר אימונים בחדרי הכושר ובסטודיו. כמו-כן עתיד אימוני האון-ליין יהיה בשילוב היברידי. כלומר, מתן אפשרות למעוניינים להתאמן און-ליין או שילוב האון-ליין עם אימונים פרונטליים. בגזרת העזרים הטכנולוגיים, תמיד ישנה התקדמות וחדשנות: שעוני דופק, מסכי אימון המנטרים את מדדי האימון. בהיעדר מדריך נוכח, כמו בשנה החולפת, חדשנות זו פרצה דרך ותפסה את המקום השני המכובד בטרנדים החדשניים.

אימוני משקל גוף היו, עודם ויהיו תמיד בראש הפירמידה. אפילו בתוכניות אימון כמו 'היט' ואימונים פונקציונאליים, ישולבו תרגילים כנגד משקל הגוף. היה כבר מי שאמר שהגוף שלנו הוא חדר הכושר הטוב ביותר, כל השאר עזרים ופינוקים…. בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות נפלאות בתחום אימוני משקל גוף. calisthtics, moves primal, flow animal הם חלק קטן מהטרנדים החמים שהצטרפו לאימוני משקל גוף. כמו-כן בתחום אימוני הגוף הקלאסיים ניתן למצוא את אימוני המתיחות, פילאטיס מזרן, core ושיעורי העיצוב והחיזוק. האימונים בחוץ ובטבע תמיד היו שם. מספיק שנראה אם מספר ההולכים והרצים בחוץ.

בשנת 2021 מדינות מסוימות החליטו על סגירת מועדוני הכושר ואפשרו אימונים בחוץ. עובדה זו יצרה מציאות חדשה שתימשך עוד שנים. לשמחת המתאמנים, מדריכים ממועדוני כושר שונים גיבשו ובנו סביבם קבוצות אימון בחוץ. משחזרו מועדוני הכושר לפעילות החליטו מאמנים רבים להמשיך ולהדריך את הקבוצות באופן עצמאי וללא תלות במועדון זה או אחר. אימוני ה'היט' שלטו בראש הפירמידה בשנים האחרונות. וכאן אנו רואים ירידה מסוימת. חשוב להבין כי זהו תהליך טבעי. טרנדים באים והולכים. חלקם אף חוזרים מדי כמה שנים בווריאציה שונה. אימוני ה'היט' דורשים רמת כושר גבוהה וטכניקה טובה. לכן, ייתכן כי המשתתפים בשיעורים אלו שהצטרפו לטרנד החלו לזלוג החוצה בשל קושי בביצוע אימונים אלו למשך זמן ממושך.

'אימונים וירטואלים', בדיוק כמו אימוני הזום, היוו בשנה זו חלופה לנוכחות המדריך בשיעור. קיים ויכוח גדול בדבר איכות האימון הווירטואלי. מדריך וירטואלי לא יכול לתקן או לפתור בעיות במהלך השיעור. מחד, הדרכה וירטואלית חוסכת כסף רב למועדוני הכושר ומייתרת את חלקם של המאמנים. מאידך,  המועדון חוסך את המרכיב החשוב ביותר באימון: הקשר בין המאמן למתאמן ופיקוח על ביצוע התקדמות. שימוש המועדון באימונים וירטואליים והעדפתם על פני מדריך בכיתה, גרם לכך שמדריכים הבינו שעתידם המקצועי  נמצא רק בידיהם. בשל כך פתחו בתקופת הקורונה קבוצות משלהם בחוץ והמשיכו כך גם אחרי החזרה לשגרה. לפי מיקום האימונים בחוץ ביחס לאימונים הוירטואליים, נראה כי קיימת העדפה חד משמעית למאמן הנוכח והאנושי. מיקום הפעילות הגופנית כפעילות משקמת בתוך העשירייה הינה בשורה חדשה ומרגשת. שכן, שנים רבות אנו טוענים כי תנועה היא תרופה. יתרה מכך, למעט מקרים אקוטיים, אין סיבה להפסיק להתאמן בזמן כאב, אלא להתאים תוכנית אימונים למתאמן ואף להוסיף לאימון מספר תרגילים שיקלו ויעזרו לשיקומו המהיר והאיכותי. יחד עם זאת, מיקום התנועה כמשקמת בעשיריה הראשונה מתכתב עם מקום עשר ברשימה, פעילות גופנית לגיל השלישי. בשונה מהאדם המבוגר בעבר, כיום אנשים מבוגרים מתאמנים, ויש להם ניסיון עשיר בפעילות גופנית. נכונה העובדה כי הפעילות הגופנית שמרה אותם ברמת תפקוד איכותית. יתר על כן, כיום, אוכלוסייה זו ואוכלוסיות שונות של מתאמנים מבינים כי תנועה היא חלק מתרופה. פעילות גופנית כפעילות משקמת היא נושא מדובר מאד ואנו עדים לטרנדים כפילאטיס שיקומי, פיטתרפיה, מתיחות ועוד תכנים אשר תורמים להפחתת כאבים, שכלול היכולת ושיקום תומך, במקביל לטיפולי פיזיותרפיה.

בין הפעילות הגופנית המשקמת ובין אימונים לגיל השלישי, נמצא בדירוג האימון בעזרת משקולות שזהו האימון הקלאסי אותו כל מתאמן מכיר.  יש לבדוק יותר לעומק את תוכן האימונים, שכן מלבד רפרטואר תרגילי חדר הכושר המוכרים, נוספו תרגילים רבים שחלקם נמצאים בתוכן המקצועי של הטרנדים בהם עוסק מחקר זה אך בשילוב עם משקולות. בולטים בהיעדרם בעשיריה הפותחת, ואפילו לא נמצאים בין העשרים; פילאטיס וזומבה שכיכבו בעשור האחרון. ייתכן והדבר נובע מהשנה המאוד בעייתית שחווה העולם כולו, וייתכן כי נובע הדבר מעצם היות אימוני הפילאטיס והזומבה חלק משגרת אימון כוללת, והתכנים הספציפיים נטמעו בתוך שיעורים כוללים יותר. לדוגמא, פילאטיס שיכול להיכלל כאימון כנגד משקל גוף, הכוונה כאן היא לפילאטיס מזרן. אם נסתכל על הרשימה אזי מרביתה  כוללת  אימונים בהדרכת מאמן מקצועי, בין אם באימון קבוצתי ובין אם באימון אישי. הפורמולה הקלאסית והטובה של אימון תחת עיניו הפקוחה של המאמן היא משהו שלא נמצא לו עדיין תחליף, החיפושים  אחר תחליף למאמן הם בגדר ניסיונות,  ומוקדם מדי לקבוע את יעילותם לאורך זמן.